Ugrás a tartalomhoz
  • Főoldal
  • Belépés
  • info@nski.gov.hu

  • +36 1 795 2173

NSKI
  • Projekt kutatói hálózat
    • A hálózat küldetése
    • Kutatók
    • Kutatói hálózat fóruma
  • Projekteredmények
    • Intézetünk és projektjeink eredményei
    • Oktatási kutatások
      • Projekt összefoglaló
      • Társadalmi helyzet
      • Közoktatás
      • Felsőoktatás
      • Szakpolitikai ajánlások
      • Kísérleti fejlesztések és intézményi együttműködések
    • Társadalmi felzárkózással kapcsolatos kutatások
      • Projekt összefoglaló
      • Társadalmi helyzet
      • Foglalkoztatás
      • Szociális gazdaság
      • Szakpolitikai ajánlások
      • Intézményi együttműködések
      • Kísérleti fejlesztések
  • Közösségi alapú kezdeményezések
    • Kezdeményezések
    • Kezdeményezések fóruma
    • Kezdeményezések fóruma – szakértők
    • Tudástár
      • Jogszabályok
      • Bibliográfia
  • Kárpát-medencei adatbázis
    • Az adatbázis küldetése
    • Aktualitások
    • Térképek
    • Kimutatások
    • Meta-adatbázis
    • Gyorsjelentések
    • Tanulmányok
  • Projekt kutatói hálózat
    • A hálózat küldetése
    • Kutatók
    • Kutatói hálózat fóruma
  • Projekteredmények
    • Intézetünk és projektjeink eredményei
    • Oktatási kutatások
      • Projekt összefoglaló
      • Társadalmi helyzet
      • Közoktatás
      • Felsőoktatás
      • Szakpolitikai ajánlások
      • Kísérleti fejlesztések és intézményi együttműködések
    • Társadalmi felzárkózással kapcsolatos kutatások
      • Projekt összefoglaló
      • Társadalmi helyzet
      • Foglalkoztatás
      • Szociális gazdaság
      • Szakpolitikai ajánlások
      • Intézményi együttműködések
      • Kísérleti fejlesztések
  • Közösségi alapú kezdeményezések
    • Kezdeményezések
    • Kezdeményezések fóruma
    • Kezdeményezések fóruma – szakértők
    • Tudástár
      • Jogszabályok
      • Bibliográfia
  • Kárpát-medencei adatbázis
    • Az adatbázis küldetése
    • Aktualitások
    • Térképek
    • Kimutatások
    • Meta-adatbázis
    • Gyorsjelentések
    • Tanulmányok

„Földbe, bőrbe, tányérra – termelés, feldolgozás, értékesítés”

  • Adatvédelmi irányelvek
  • „Földbe, bőrbe, tányérra – termelés, feldolgozás, értékesítés”

Tiszatenyő Startsajt Műhely termékei

Tiszatenyő Községi Konyha

Savanyító üzem termékei

Feltöltés alatt

Feltöltés alatt

Tiszatenyő község

A projekt részletei


  • A kezdeményezés státusza:
    már lezárult
  • A kezdeményezés működésének kezdete és vége:
    2013 -
  • A kezdeményezés besorolása:
    Jó-gyakorlat
  • Régió besorolás:
    Észak-Alföld
  • A megvalósítás helyszíne - megye:
    Jász-Nagykun-Szolnok megye
  • A megvalósítás helyszíne - település:
    Tiszatenyő
  • Honlap:
    https://tiszatenyo.hu/new/
  • Közösségi média:
    https://www.facebook.com/K%C3%B6zs%C3%A9gi-%C3%96nkorm%C3%A1nyzat-Tiszateny%C5%91-1800770120150209/
  • A kezdeményezés gazdája:
    Tiszatenyő Községi Önkormányzat
  • A kezdeményezés tevékenységi fókusza:
    Mezőgazdasági termékek előállítása
  • A kezdeményezés működésének szervezeti kerete:
    Önkormányzati
A megvalósítási helyszín települési adatai a KSH helységnévtárban
    A kezdeményezés tevékenységének általános bemutatása:

    A „Földbe, bőrbe, tányérra – termelés, feldolgozás, értékesítés” Tiszatenyő Községi Önkormányzat közfoglalkoztatás keretein belül megtermelt mezőgazdasági jellegű termékeinek feldolgozását és értékesítését ösztönző projekt, amely mintával szolgálhat más települések számára. Célja a település önfenntartóvá válásának megvalósítása, amely a helyben történő élelmiszertermelést a helyi gazdák bevonásával, azok helyzetbe hozásával segíti, valamint a helyi feldolgozás erősítése a folyamatos piackutatás és piacteremtés mellett. A közfoglalkoztatási programunk révén állattartó telepet és tejfeldolgozó üzemet működtettünk, valamint fóliasátorral fedett növénytermesztést folytattunk. A projekt előnye lett volna, hogy az egész termelési folyamat ellenőrizhetősége és garantált minősége, hiszen az általunk elvetett vetőmagból termesztett növényekkel etettük az általunk tenyésztett állatokat. Az alapanyagok helybeni feldolgozását követően pedig olyan késztermékeket értékesítettünk, amelyeknek az eredete és minősége minden kétséget kizáróan garantálható volt.

  • A kezdeményezés célcsoportja:
    Munkaerőpiacról kiszorult emberek, álláskeresők
  • A kezdeményezés beavatkozási szintje:
    Település
  • A kezdeményezés foglalkoztatást nyújt a célcsoport számára:
    Igen
  • A célcsoport számára biztosított foglalkoztatási forma:
    Teljes munkaidő
    Idény/alkalmi
  • A célcsoport számára biztosított foglalkoztatás ellentételezése:
    Bér és juttatások
  • A megvalósítók számára biztosított foglalkoztatási forma:
    Teljes munkaidő
    Idény/alkalmi
  • A megvalósítók számára biztosított ellentételezés:
    Bér és juttatások
  • A kezdeményezés gazdálkodási státusza:
    Részben önfenntartó, de támogatásra, pályázati forrásra szorul
  • Elérhető szakmai dokumentáció:
    Igen
  • A szakmai dokumentáció nyilvános:
    Nem
  • A kezdeményezés megtekinthető a helyszínen:
    Igen
  • Példa a kezdeményezés adaptációjára:
    Nem
  • Példa a kezdeményezés adaptációjára – település:
    nincs ilyen
  • A kezdeményezés adaptációs módszertana elérhető:
    Nem
  • Készség az adaptációs konzultációra, adaptációt szolgáló együttműködést vállal:
    Igen
    Finanszírozási források

    Az önkormányzatunk által életre hívott „Földbe, bőrbe, tányérra – termelés, feldolgozás, értékesítés” projekt a közfoglalkoztatás keretein belül valósult meg. Ennek megfelelően a finanszírozás elősorban a közfoglalkoztatási programok finanszírozását szolgáló állami pályázati támogatásból valósult meg. A termelésből és feldolgozásból származó bevételeket visszaforgatva fejlesztések, újabb ötletek kerültek finanszírozásra. A célja az volt, hogy üzleti alapúvá váljon és a település lakossága számára is bevétel származzon belőle.

    Költségek, ráfordítások

    A kiadási oldalon az állami közfoglalkoztatás agrárfoglalkoztatási programjának kötött forrásfelhasználása révén a közfoglalkoztatottak részére biztosított mezőgazdasági munkaalkalmak bértömege, illetve a termeléshez szükséges infrastruktúra biztosítása és az eszközök, valamint az inputanyagok beszerzéséből származó költségek jelentek meg.

    A foglalkoztatás, a foglalkoztatást elősegítő tevékenység eredményei, hatásai

    A projekt létrehozása azért vált aktuálissá, mert a településen megjelenő munkanélkülieket nem akarta az önkormányzat magára hagyni; ehhez nagymértékű segítséget jelentett a közfoglalkoztatási rendszer elindulása, amelyben támogatást kaptak a települések pályázati források elérésének lehetőségével. A közfoglalkoztatás keretén belül a településen megálmodásra került mezőgazdasági termelés, vagyis a szarvasmarhatartás, a fóliasátorral fedett növénytermesztés és az ezekből származó alapanyagok feldolgozására szolgáló tejfeldolgozó, illetve savanyító üzem, valamint a szódakészítő üzem. Ezek fenntartásához bevonásra kerültek a munkanélküliként regisztrált, aktív korú lakosság, akik képzésben vettek részt a munkafolyamatok elsajátítása végett. A résztvevők száma kezdeti időszakban igencsak jelentős volt (körülbelül 200 fő), és a kezdeti nehézségeken túllépve szépen beindult a termelés az egyes telepeken. A kezdetekhez képest a létszám jelentősen lecsökkent a versenyszférában való elhelyezkedés miatt. Az üzemek és telepek munkaerő nélkül maradtak, amely jelentős hátralépést jelent az Önkormányzat számára.

    A kezdeményezés helyzete az eredeti tervek és stratégiai célok szerint

    A tiszatenyői Földbe, bőrbe, tányérra – termelés, feldolgozás, értékesítés közfoglalkoztatási projekt immár lezárult. A közfoglalkoztatottak létszámának csökkenése miatt több üzem bezárására kényszerült az önkormányzat. Kevesebb emberrel viszont nem tudott megvalósulni az önkormányzat által eredeti célként kitűzött önellátás gondolata, ugyanakkor a közfoglalkoztatottak elsődleges munkaerőpiacra való visszatérésével, vagyis a munkanélküliség csökkenésével az állami közfoglalkoztatási program célkitűzése teljesült.

    A kezdeményezés sikerének és újszerűségének kulcsa

    A projekt során abból a felismerésből indult ki az önkormányzat, hogy állami közfoglalkoztatás valódi értéktermelésre ad lehetőséget és így a munkanélküliek számára olyan munkaalkalmat biztosíthat az önkormányzat, amely valóban hasznos munkavégzést jelent. Ennek megfelelően a projekt sikerfaktora az előállított élelmiszer teljes termelési folyamatának megvalósítása volt, mivel így a vállalt magas minőség a késztermékek mögötti teljes értékláncolatban ellenőrizhető és biztosítható volt.

    A kezdeményezés során fellépő kockázatok és kihívások

    Az agrár közfoglalkoztatási projekt során megvalósítani kívánt magas hozzáadott értékű késztermékek elállításához felkészült munkaerőre van szükség és ennek hiánya, illetve ezzel szoros összefüggésben az oktatás rendkívül gyenge színvonala hátrányként jelentkezett a megvalósítás során. Úgy gondoljuk, hogy program tervezésekor túlértékeltük a munkanélküliekben rejlő lehetőségeket, valamint a közfoglalkoztatási program feltételei miatt fellépett túlzott foglalkoztatási kényszer is kedvezőtlenül hatott. Szintén az állami szabályzás következtében nem tudtuk érvényre juttatni azokat a javaslatainkat, amelyek program fenntartható működéséhez szükséges ésszerű változtatásokra és tervezés módosításokra irányultak. Ilyenek voltak például szervezési/irányítási feladatok költségeinek támogatási forrásból való kizárása, illetve a programok összehangolt tervezési hiánynak áthidalhatatlansága.

    A kezdeményezés jövőre vonatkozó tervei

    A kezdeményezés már lezárult.

    Nyilvánosan elérhető elemzések, esettanulmányok, médiatartalmak







  • MEGOSZTÁS:

    facebook

Kapcsolat

  • 1054 Budapest, Nagysándor József u. 8.

  • +36 1 795 2173

  • info@nski.gov.hu

  • facebook
  • nski

Információk

  • Adatkezelés rendje
  • Impresszum
Sz2020
© 2023. NSKI